Sportovní využití
Koně plemene Quarter Horse jsou opravdu všestranně využitelní. V soutěžích pořádaných pod hlavičkou AQHA mají tedy jejich majitelé široké pole působnosti.
Quarteři dnes běžně soutěží pod westernovým i anglickým sedlem nebo v disciplínách tzv. na ruce.
DISCIPLÍNY NA RUCE
Halter
Tyto třídy jsou velmi důležité především pro chovatele. Zde rozhodčí hodnotí exteriér koně za účelem udržení vysokého standardu plemene a cíleného chovu. Účelem těchto tříd je ochrana typu American Quarter Horse výběrem jednotlivců podle toho, jak se přiblížili ideálu plemene, tedy kteří jsou pozitivní kombinací vyváženosti, korektní struktury, plemenných a pohlavních charakteristik, osvalení a vyváženého psychického stavu. Halter třídy jsou rozděleny podle věku a pohlaví. Koně jsou předváděni na kožené ozdobné ohlávce a rozhodčí posuzuje kromě vzhledu i kvalitu pohybu v krokové a klusové pasáži.
Showmanship at Halter
Třída vypisovaná pouze pro Amateur a Youth. Zde je předvádějící posuzován výhradně na základě své schopnosti připravit a předvést koně na ohlávce v rámci jeho nejlepších možností. Kůň slouží jako prostředek k demonstrování schopností a připravenosti předvádějícího. Ideální vystoupení sestává z jistého, sebevědomého a upraveného předvádějícího, jenž předvádí dobře upraveného koně v dobré kondici, plnícího přesně, rychle a ochotně zadanou úlohu.
JEZDECKÉ DISCIPLÍNY WESTERNOVÉ
Western Pleasure
Jedna z nejpopulárnějších AQHA soutěžních disciplín. Soutěžní dvojice jsou na aréně současně. Podle pokynů rozhodčího dvojice předvádí po obvodu kolbiště postupně všechny tři chody – krok, klus, cval oběma směry. Hlavním záměrem této disciplíny je ocenění koní, kteří mají pohodlné, vyrovnané a prostorné chody, a kteří jsou schopni plynule mezi jednotlivými chody přecházet a udržet si přitom náležitou kadenci a kmih. Výsledkem je tedy kůň, na kterém ve smyslu slova "Pleasure" má být ježdění potěšením.
Western Riding
Tato disciplína posuzuje schopnost koně měnit směry precizně a přitom lehce za použití obou zadních a předních končetin. Kůň se předvádí ve všech chodech.
Horsemanship
Tato disciplína je navržena tak, aby otestovala jezdecké schopnosti mladých a amatérských westernových jezdců. Je rozdělena do dvou částí, přičemž v první musí jezdci dodržet předepsanou úlohu v kroku, klusu a cvalu. Finalisté pak jezdí jako skupina po obvodu arény. Rozhodčí hodnotí zejména vzhled a sed jezdce, vzhled koně a celkový výkon.
Trail
Trail testuje ovladatelnost koně na překážkách (s nimiž se setkává při práci na ranči) s důrazem na chování, reakce na pobídky jezdce a kvality chodu. Bodování je založeno na ochotě koně, lehkosti a grácii při zdolávání kurzu. Každá trať obsahuje povinné překážky (otevření, projetí a uzavření branky; jízda přes nejméně čtyři tyče nebo kavalety; překážky pro couvání) a volitelné překážky (vodní příkop, slalomové překážky, přenášení předmětu, jízda přes dřevěný most, boční chod nad překážkou, obrat ve čtverci z tyčí…).
Reining
Westernová forma drezury. Každá startující dvojice soutěží samostatně. Jezdec by měl mít každý pohyb svého koně pod kontrolou. Nejlepší kůň by měl ochotně následovat vedení jezdce bez znatelných pobídek a nechat se plně ovládat. V pravidlech je podrobně popsáno jedenáct reiningových úloh, obsahujích následující prvky: chůze do kolbiště, sliding stop, spin, rollback, kruhy, couvání, prodleva, přeskok, cval středem a cval kolem kolbiště.
Ranch Riding (formálně znám jako Ranch Horse Pleasure)
V této disciplíně by se měla jezdecká dvojice co nejvíce přiblížit jezdectví mimo arénu, přičemž musí prokázat univerzálnost, schopnosti a pohyb pracovních koní. Třída je posuzována podle schopnosti koně pohybovat se vpřed a podle pracovní rychlosti při plnění povinných a nepovinných manévrů. Požadované manévry jsou krok, klus a cval v obou směrech, prodloužený klus a cval alespoň jedním směrem, dále zastavení, couvání a jedna změna směru. Mezi volitelné manévry patří sidepass, otočka o 360° nebo více, změna směru (jednoduchá nebo letmá) a další prvky, které by běžně mohl vykonávat rančerský kůň.
Cutting
Dobytkářská disciplína, kdy zejména kůň musí prokázat cit pro práci s dobytkem. Hodnotí se mimo jiné jeho „Cow Sence“. Součástí je celé stádo dobytka, ze kterého soutěžící dvojice musí vybrat jeden kus a zabránit mu v návratu do stáda. Každý účastník má 2,5 minuty na vstup do stáda, oddělení telete a zabránění mu v návratu. Kůň by měl pracovat sám, za výrazné pobídky je jezdec penalizován.
Working Cow Horse
Kombinuje reiningové schopnosti a „Cow Sence“. Tato disciplína testuje dovednosti koně, které se vztahují k práci farmě. Skládá se ze dvou částí, předepsané reiningové úlohy a práce s dobytčetem. Pro hodnocení je nejdůležitější, zda má kůň po celou dobu tele pod kontrolou, ukazuje cit pro dobytče a schopnost provést práci bez přehnaných pobídek otěží a ostruh. Kůň pracuje pouze s jedním kusem dobytka.
Roping
Testuje schopnost koně sledovat tele velkou rychlostí tak, že jezdci vytvoří tu nejlepší příležitost chytit tele do lasa. Jezdec má za úkol v co nejkratším čase zalasovat za krk, rohy nebo krk a jeden roh telete, které vyběhne z vypouštěcího zařízení. Při lasování musí být tele i kůň v pohybu. AQHA rozeznává několik lasařských disciplín, mezi nimi např. Tie-Down Roping, Breakaway Roping, Team Roping.
Team Penning
Dobytkářská disciplína na čas, kde tříčlenný tým musí vytřídit tři označená dobytčata (stejná čísla, stejné barvy obojku…) ze stáda a uzavřít je do ohrádky na druhém konci arény. Časový limit je 90 vteřin a vyhrává ten, kdo v nejkratším čase zavře více kusů.
Ranch Sorting
Dvoučlenný tým přehání dvanáctihlavé stádo z jedné části kruhové ohrady do druhé. Úkolem je vytřídit největší počet telat ve správném pořadí a v nejkratším čase. Časový limit je 90 vteřin.
Barrel Racing
Rychlostní disciplína, kdy jezdec projíždí trasu vymezenou třemi barely tvořícími rovnoramenný trojúhelník, přičemž kolem každého barelu musí uzavřít plnou smyčku. Jsou možné pouze dva kurzy k projetí kolem sudů a letmý start je povolen. Za převržení barelu soutěžící získá pět trestných vteřin.
Pole Bending
Rychlostní disciplína, slalom mezi tyčemi. Trať tvoří šest tyčí v řadě za sebou a v předepsané vzdálenosti, soutěžící může začínat z pravé nebo levé strany a pokračovat předepsaným způsobem – rovně podél tyčí až k poslední, poslední tyč objet, slalom mezi tyčemi, první tyč objet, slalom mezi tyčemi, poslední tyč objet a rovně podél tyčí do cíle Za poražení tyče se započítává pět trestných vteřin.
Stake Race
Soutěž pro kategorii mládeže – 13 let a mladších. Trať tvoří dva kůly, mezi nimiž je pomyslná startovací čára, přičemž úkolem jezdce je projet co nejrychleji předepsanou trať ve tvaru osmičky kolem kůlů.
JEZDECKÉ DISCIPLÍNY ANGLICKÉ
Tyto disciplíny se od klasických westernových liší hlavně v oblečení jezdce a výstroji koně. Jezdec má černou čapku, tmavé sako, rajtky a vysoké jezdecké holínky. Kůň má anglické sedlo s bílou dečkou a klasickou uzdečku s nánosníkem.
Hunt Seat Equitation
Tato disciplína v anglickém sedle je zhodnocením schopností jezdce provádět různé prvky v souladu s koněm. Komunikace mezi jezdcem a koněm prostřednictvím jemných pobídek a pomůcek by neměla být patrná. V HSE se posuzuje jezdec podle toho, jak ovládá svého koně. HSE je základem přirozeného postupu ke skokovým třídám.
Hunter Under Saddle
Disciplína v anglickém sedle, obdoba Western Pleasure. Koně se rovněž předvádí po obvodu kolbiště ve všech třech chodech, přičemž se posuzuje jemnost, kvalita a čistota chodu ve všech úrovních. V této disciplíně může rozhodčí požádat jezdce o prodloužený klus nebo prodloužený cval. Koně pro tuto disciplínu by měli umět plynule vykračovat dlouhými, nízkými kroky. Také by měli umět ochotně s co největším rozsahem prodloužit krok. Kvalita pohybu a pravidelnost chodů je rozhodujícím měřítkem.
Hunter Hack
Koně se předvádí v kroku, klusu a cvalu na obě ruce a musí překonat minimálně
dvě skokové překážky o výšce 61 cm do maximální výšky 76 cm. Překážky mají simulovat ty překážky, které lze potkat na honebním poli. V této třídě se posuzují pravidelné hunterové (honební) chody, vyrovnanost, způsob pohybu a skokový styl.
Jumping
Jumping je skutečnou zkouškou atletické schopnosti koně zdolávat překážky. Skoková úloha je složena z alespoň čtyř překážek a minimálně osmi skoků. Hodnotí se čistota provedení a čas.
DOSTIHY
Od dostihu na 1/4 míle pochází název plemene American Quarter Horse. Je tedy jasné, že dostihový sport neodmyslitelně k těmto koním patří. V dnešní době se těší obrovské popularitě a je to zřejmě nejvýdělečnější odvětví celé AQHA.